Dennie Kuik
Hoger in
zoekmachines?
DENNIE KUIK vertelt je alles over zoekmachine optimalisatie! Vraag nu de gratis zoekmachine optimalisatie scan aan en ontdek hoe jouw website beter scoort!

Nu aanvragen
Search here:
Ik help u graag! +31 6-5575 8327

Blog

Home > Blog: Onderwerpen  > zoekmachine optimalisatie (SEO)  > 15 SEO termen die je beslist moet weten in 2016
seo-2016

Je hebt vast wel eens gehoord over SEO of je hebt het eens ergens zien staan. SEO is zoekmachine optimalisatie en het helpt je om je website te verbeteren zoals een zoekmachine het graag zou willen hebben. Door je te houden aan een aantal voorschriften en regels kan jouw website ook groeien in de zoekresultaten van een zoekmachine. Echter worden er bij SEO een hoop termen gebruikt waarvan je oren gaan klapperen. Vandaar een opsomming van SEO termen die je beslist moet weten in 2016. Ben jij al gevorderd met SEO zie deze lijst dan als een geheugen opfrisser.

  1. Title tag: De titel tag is de titel van een webpagina of blog, Het is één van de belangrijkste factoren in de zoekresultaten van Google. Een ideale situatie zou zijn als u een unieke title tag zou verzinnen die uw belangrijkste zoekwoorden bevat. Het liefst zo ver mogelijk vooraan geplaatst voor het beste resultaat. Je kunt de titel tag vinden bovenin het tabje van je geopende pagina en een webbrowser of in de Google resultaten alvorens u een website aanklikt. Meestal blauw van kleur!
  2. Keyword density: Is het aantal gevonden keywoorden in een stuk tekst. Voorheen voor de  (Google panda) update telde dit bijna net zo zwaar mee als je title tag, echter dit is niet meer het geval. Voor een goede SEO optimalisatie zou ik het gebruik van de keywords proberen te beperken tot een max van 3 keer per artikel.
  3. Anchor text: De anchor tekst van een backlink is de tekst die aanklikbaar is in het geschreven artikel. Het hebben van keyword rijke anchor teksten zal je SEO zeker ten goede komen. Google zal jou backlink zien die aangeklikt kan worden en associëren met uw website waardoor u iets groeit in de resultaten van de gekozen anchor tekst. Hoe meer links u heeft met uw gekozen anchor des te hoger u zult worden geplaatst in de zoekresultaten van Google.
  4. Backlink: Ook wel inlink of gewoon link genoemd. Het is een hyperlink op een andere website die wijst terug naar uw eigen website. Backlinks zijn belangrijk voor SEO omdat Google daarmee uw populairiteit op het internet meet. Hoe meer gerelateerde backlinks des te beter! Probeer dus altijd backlinks te zoeken op een website met eenzelfde of een vergelijkbaar onderwerp, ook wel niche genoemd.
  5. Interne link: Een interne link is simpelweg een backlink die doorstuurt naar een ander artikel binnen uw eigen pagina. Schrijft u vandaag een blogartikel waarin u verwijst naar een ander artikel op uw eigen website heeft u een interne link gemaakt. Let hier bij ook weer op welke anchor u gebruiken wilt om zo weer te groeien in de zoekresultaten.
  6. Linkbait: Een linkbait is een stuk content gepubliceerd op een website of blog met als doel het aantrekken van zo veel mogelijk backlinks  (om zo hun positie in de zoekresultaten te verbeteren). Meestal is het een geschreven stuk, maar het kan ook een video, een beeld, een quiz of iets anders zijn. Een klassiek voorbeeld van linkbait zijn de “Top 10” lijsten die vaak worden gedeeld op social media. Deze lijsten staan er om bekend dat ze een opsomming van waardevolle informatie in een bepaalde niche geven waardoor je vaker minder lang hoeft te zoeken om de beste dingen geleerd te krijgen van een bepaald onderwerp. Dit artikel wat je nu leest is bijvoorbeeld zo een linkbait artikel met de niche SEO optimalisatie, ik vertel jou snel een aantal vakjargon termen en leg je in het kort uit wat ze betekenen.
  7. Canonical url: Met een canonical URL kunt u zoekmachines vertellen dat bepaalde soortgelijke URL’s in feite één en dezelfde zijn. Dit omdat dubbele content (2 dezelfde paginas via verschillende linkjes benaderbaar) wordt afgestraft door Google en overige zoekmachines en soms ook kunnen leiden tot een penalty. Soms heb je producten of artikelen die toegankelijk zijn via meerdere linkjes, je hebt bijvoorbeeld je artikelen in 2 categorieen geplaatst waardoor er 2 linkjes zijn om deze pagina te benaderen. https://testdomein.nl/cat1/testbericht  en bijvoorbeeld  https://testdomein.nl/cat14/testbericht Met behulp van een canonieke URL (een HTML-link-tag met attribuut rel = canonical) kan deze bestaan zonder nadelige gevolgen te hebben voor uw zoekresultaten.
  8. NoFollow: Is een atribuut dat u kunt meegeven aan een link die u plaatst. Het is eigenlijk om tegen Google te vertellen dat uw website niet geassocieerd is met deze website. Google zal die gelinkte website dan niet volgen en toewijzen als zijnde een stukje van uw website. Voor affiliate links en advertenties is het zelfs zo dat u verplicht bent een NoFollow link te plaatsen.
  9. SERP: Staat voor Search Engine Results Page. Het is gewoon de lijst met de zoekresultaten die worden weergegeven nadat u iets opzoekt in de Google zoekmachine. Hoe hoger je in deze lijst staat des te meer bezoekers ontvang je op je website. Wil je groeien in deze SERP maak dan gebruik van bovenstaande tips.
  10. Sandbox: Voeg jij je website toe aan Google is de kans groot dat deze in een aparte index van Google komt, de sandbox. Google heeft een aparte index voor websites te controlleren op malafide praktijken en dergelijke waardoor bijna alle nieuwe websites hier in worden geplaatst. Na een tijdje als Google je website nogmaals controlleerd zal ze deze in de echte zoekresultaten opnemen.
  11. Search algorithm: Het zoekalgoritme van Google wordt gebruikt om de meest relevante webpagina’s voor elke zoekopdracht te vinden. Het algoritme wordt bepaald door meer dan 200 factoren (zo zegt Google zelf), inclusief de titel tag, de meta-tags, de inhoud van de website, interne en externe links, de leeftijd van het domein en ga zo maar door.
  12. Cloaking: Is een techniek om spiders van zoekmachines en bezoekers andere content te tonen en deze pagina’s geheel te optimaliseren op deze keywoorden om vervolgens deze bezoekers wat hiermee worden binnengeharkt te prikkelen met niet gerelateerde producten en of diensten. Cloaking wordt gezien als spam en is dus foute SEO voor je website en wordt daarom ook afgestraft door Google wat kan resulteren in een penalty of zelfs een ban.
  13. Spider: Ook wel search bot of webcrawler genoemd, is een computerprogramma dat het internet ten behoeve van zoekmachines doorzoekt, Hij probeert om nieuwe links en nieuwe pagina’s, of artikelen te ontdekken op jou website of blog. Dit is de eerste stap in het indexatie proces van zoekmachines. Je kunt een spider ondersteunen door het aanmaken van een sitemap en deze ook in te dienen bij Google webmaster tools evenals een robots.txt bestand aan te maken.
  14. Robots.txt: Dit is niets meer dan een tekst bestand, geplaatst in de hoofdmap van het domein, meestal public_html of private_html genaamd. Het wordt gebruikt  om zoekrobots te informeren over de structuur van de website. Bijvoorbeeld via het robots.txt-bestand is het mogelijk om specifieke zoekrobots te blokkeren en de toegang tot specifieke mappen binnen de website te beperken en of om zelfs volledige gedeeltes van websites uit te sluiten van zoekmachines.
  15. SEM: Staat voor Search Engine Marketing, en zoals de naam al aangeeft gaat het om marketing diensten of producten via zoekmachines. SEM is verdeeld in twee belangrijke pijlers: SEO en PPC. SEO staat voor Search Engine Optimization, en het is de praktijk van het optimaliseren van websites om hun pagina’s worden weergegeven in de zoekresultaten. PPC staat voor Pay-Per-Click, en het is de praktijk van het kopen van klikken van zoekmachines.

Heb jij nog waardevolle aanvullingen voor deze lijst laat het dan weten in een reactie hieronder!

 

Er is nog geen commentaar gegeven op dit artikel. Geef nu je mening!

Geef jouw mening!