Dennie Kuik
Hoger in
zoekmachines?
DENNIE KUIK vertelt je alles over zoekmachine optimalisatie! Vraag nu de gratis zoekmachine optimalisatie scan aan en ontdek hoe jouw website beter scoort!

Nu aanvragen
Search here:
Ik help u graag! +31 6-5575 8327

Blog

Home > Blog: Onderwerpen  > zoekmachine optimalisatie (SEO)  > Duplicate content? Google wilt geen dubbele inhoud!
duplicate content

Duplicate content, ofwel: dubbele inhoud wat betekend dat nu precies? Welke soorten duplicate content zijn er en hoe ga je er mee om? Hoe kan je het beste checken op dubbele inhoud en hoe verhelp je deze problemen waardoor je nog hoger scoort met je website in de zoekresultaten van Google. Als deze vragen je momenteel bezig houden vind je dit artikel vast interessant.

Wat zegt Google zelf over duplicate content

Google zegt dat dubbele inhoud wordt gezien als delen van inhoud ofwel gehele inhoud die exact en ofwel in stukken wordt overgenomen te zien als kwaadaardige dubbele inhoud. Ook geeft Google aan dat ze een niet kwaadaardige variant ziet van dubbele inhoud die wel is toegestaan.

  • Dit zijn forums die voor mobiele bezoekers hun website uitkleden om zo onnodige inhoud niet aan te bieden aan de gebruiker en zo laadtijden optimaliseert en hiervoor dus een aparte versie van de website hebben met dezelfde content.
  • Webshop producten getoond via verschillende urls. (bijvoorbeeld bij een gerelateerde producten plugin of het plaatsten in verschillende categorieën)
  • of in het geval van een print only versie van uw website.

Interne duplicate content

Duplicate content is iets wat Google een beetje in de war brengt. Heb je dezelfde inhoud op meerdere pagina’s staan of is dezelfde inhoud te benaderen via verschillende links van je website noemen we dit internal duplicate content. Het gaat hier om inhoud van je website die op verschillende plekken wordt gevonden op je eigen website.

In de meeste gevallen betekend dit dat je artikelen of producten via verschillende links (URL’s) benaderbaar zijn. Zie het zo als dat er meerdere wegen naar Rome leiden. Echter wat we nu proberen te bereiken en wat Google ook vereist is dat er nog maar één enkele weg naar Rome leid. Google zegt daarmee dat ze alle waardevolle informatie van je website maar via een en dezelfde weg mogen kunnen vinden.

Bevat uw website inhoud die grotendeels overeenkomt met inhoud van andere pagina’s kunt u gebruik maken van canonical URL’s.

Externe duplicate content

Externe duplicate content is inhoud of delen hiervan die letterlijk worden overgenomen door andere websites. Probeer dubbele inhoud altijd zo veel als mogelijk te bestrijden. Het uitvoeren van een duplicate content check zou ik opnemen in de wekelijks terugkerende taken.

Maak jij toevallig gebruik van WordPress en van de Yoast Seo plugin Kun je bij SEO > Geavanceerd > RSS  een regel instellen die dan wordt geplaatst bij elk bericht in je RSS feed. Via deze feed wordt meestal de inhoud van je website automatisch overgenomen.

Het bericht %%POSTLINK%% verscheen eerst op %%BLOGLINK%%.

Op deze manier weet Google van wie het originele bericht komt. Zogenaamde scrapers (websites die je website inhoud kopiëren) zullen dan je berichten overnemen met een link naar het originele artikel van jou. Scrapers zijn mensen die in de meeste gevallen met tools jou website automatisch proberen te laten kopiëren of delen hiervan te laten overnemen. Ze nemen dan natuurlijk ook automatisch de link naar jou website over.

Schrijf jij goede inhoud is het haast niet te voorkomen dat je inhoud wordt gekopieerd. Deze kopie zal helaas niet altijd een link naar jou website bevatten. Des te meer redenen om op regelmatige basis je website te checken op duplicate content. In dit artikel zal ik je laten zien hoe je eenvoudig en snel kan controleren op dubbele inhoud.

Copyscape duplicate content checker

Er zijn op internet verschillende tools om je dubbele inhoud te controleren. Copyscape.com is hiervan één van de bekendste en beste momenteel. De tool werkt eenvoudig door het invullen van de link van je website waarna Copyscape je website analyseert en aangeeft op welke links dezelfde inhoud is aangetroffen. Een van de meest voorkomende duplicate content in onze ervaring is bij webshops en affiliate websites.

Webshops worden vaak automatisch gevuld door een script waarbij bijna alles wordt overgenomen uit de database van de leverancier. Je kunt natuurlijk al raden dat alle andere klanten van deze leverancier dezelfde product beschrijvingen op hun website tonen met als resultaat “Dubbele content”.

Het kan ook voorkomen dat Copyscape teksten of delen daarvan terugvind op andere website’s. Dat dit een nare ervaring is hoef ik je natuurlijk niet uit te leggen. Het kopiëren en plaatsen van website teksten is strafbaar daarnaast is het zeker niet aan te raden voor de positie van je website in de zoekresultaten van Google.

interne duplicate content check met Siteliner

Ook voor op interne duplicate content te controleren vind je op internet verschillende tools. Onze voorkeur gaat uit naar Siteliner.com wat is ontwikkeld door hetzelfde bedrijf als copyscape. Deze tool controleert op dubbele content op jouw eigen website.

Interne duplicate content kan al snel gevonden worden als jij blog artikelen in meerdere categorieën zet. Jij een webshop hebt met producten waarvan de beschrijvingen nagenoeg gelijk zijn. Is dit bij u het geval zou ik u adviseren nu nog te beginnen met unieke teksten te verzinnen voor elk product van uw website.

Ook kan het voorkomen dat je blog artiklen op de voorpagina zet van je website. In dit geval zou ik u willen adviseren gebruik te maken van Excerpts. Excerpts maken namelijk altijd gebruik van een correcte link naar het volledige artikel. Een excerpt is een stukje introductie tekst waarover u blog artikel gaat met een bijbehorende link naar het volledige artikel. Ook zegt deze link tegen Google dat de belangrijkste inhoud zich bevind op de artikel pagina zelf en niet op blog/categorie/tag pagina’s.

Het instellen van Excerpts ofwel samenvattingen is simpel. Creëer een nieuw bericht aan en navigeer rechtsboven in het scherm naar scherminstellingen. Zet het vinkje van samenvatting aan en er verschijnt onder je normale teksteditor nog een tekstvak met de naam samenvatting.

Handmatige duplicate content check

Copyscape en Siteliner zijn natuurlijk mooie tools voor het opsporen van duplicate content. Wil je echter weten wat Google nu ziet als dubbele inhoud is het natuurlijk het beste Google zelf hiervoor te gebruiken. Dit kan door een klein stukje tekst 1-2 regels van je website te kopieren en deze in de zoekbalk te plakken tussen 2 aanhalingstekens “”

 

duplicate content Google search

duplicate content Google search

 

Wat kunt u doen om dubbele content te voorkomen

  • Maak gebruik van 301 redirects – Heb je iets veranderd op je website waardoor sommige linkjes niet meer juist zijn of zelfs niet meer bestaan zul je dit netjes moeten aangeven in je .htacces bestand doormiddel van een 301 redirect. Zo laat je de spiders en bots van zoekmachines weten dat de pagina of niet meer bestaat of is veranderd en de inhoud op een andere plek te vinden is. Ook de gebruikers wat reeds op geindexeerde pagina’s van jou website in Google zijn beland worden zo netjes doorgeleid naar de correcte inhoud.
  • Ben consistent – Maak jij interne links op je pagina, bijvoorbeeld om in een blog artikel te verwijzen naar een ander artikel op je website zorg dan altijd dat je dezelfde link structuur kiest. Link bijvoorbeeld niet naar http://www.voorbeeld.nl/pagina/ en http://www.voorbeeld.nl/pagina en http://www.voorbeeld.nl/pagina/index.html
  • Domein gebruik bij meertalige websites – Google geeft aan dat het beter op de hoogte is van een taal specifieke versie van uw website als u gebruikt maakt van TLD (Top level domain). Dit wilt zeggen dat het voor Google beter te inventariseren is of uw website bijvoorbeeld duitse inhoud bevat http://www.website.de in plaats van http://www.website.nl/de of http://de.website.nl
  • Ben voorzichtig met het delen van inhoud – Mocht u inhoud van uw website willen aanbieden op andere websites wordt door Google altijd de inhoud getoond die voor hun gebruiker en bijbehorende zoekopdracht het meest relevant is maar wat mogelijk toch niet jou voorkeur is van de versie die getoond moet worden. Zorg er daarom ook altijd voor dat als u inhoud aanbied op een andere website dat deze een link bevat naar het originele artikel op uw website. Ook kunt u de aanbieder verzoeken een noindex-metatag op te nemen in het artikel om te voorkomen dat hun versie wordt geïndexeerd door Google.
  • Voorkeur domein aangeven in Google search console – Bij de search console van Google kun je aangeven wat je voorkeursdomein is (bijvoorbeeld http://www.voorbeeld.nl of http://voorbeeld.nl).
  • Tijdelijke pagina’s vermijden – Plaats daarom geen pagina’s die niet of maar voor de helft af zijn. Je website bezoeker ziet niet graag pagina’s die helemaal leeg zijn. Wilt u toch een pagina publiceren die maar voor de helft af is plaats dan een noindex-metatag om te voorkomen dat Google deze pagina indexeert.
  • Verdiep u in uw CMS – Weet wat voor een CMS systeem u gebruikt en hoe deze uw informatie plaatsen op de website. Blogs bijvoorbeeld plaatsen uw inhoud op verschillende plekken. Een geschreven artikel kan daarom verschijnen op de voorpagina, op een categorie pagina en of in het archief. Op deze manier is jouw unieke inhoud dus benaderbaar via 3 manieren.
  • Pas op met vergelijkbare inhoud – Heeft u veel pagina’s op uw website met vergelijkbare inhoud is het aan te raden of deze pagina’s samen te voegen tot één pagina of om de bestaande pagina’s uit te breiden tot een uniek exemplaar. Heeft u bijvoorbeeld een website die auto’s verkoopt met aparte pagina’s voor twee nagenoeg dezelfde modellen en dus ook nagenoeg dezelfde inhoud is het beter deze samen te voegen tot een wat grotere pagina of de bestaande pagina’s te voorzien andere teksten zodat ze de unieke inhoud van deze modellen bevat.

Help mijn content is gestolen

Heb jij dubbele inhoud aangetroffen op een andere website zonder jouw toestemming is het hoogstwaarschijnlijk dat je te maken hebt met een dief. Iemand die jouw waardevolle werk zomaar kopieert en plakt op zijn eigen website. Hoe je dan het beste te werk kunt gaan lees je in dit artikel. Auteursrecht: Help mijn content is gestolen.

Conclusie: Dubbele inhoud is echt uit den boze voor je statistieken in de zoekresultaten. Probeer dit dan ook maximaal te beperken. Interne dubbele inhoud kan zich op jou website bevinden zonder dat je er erg in hebt. Maak gebruik van de tools aangegeven in dit artikel om je werk gemakkelijker te maken maar vertrouw er niet blindelings op. Handmatige nacontrole van de dubbele inhoud in Google zelf controleren zou ik ook zeker niet vergeten.

Er is nog geen commentaar gegeven op dit artikel. Geef nu je mening!

Geef jouw mening!