Dennie Kuik
Hoger in
zoekmachines?
DENNIE KUIK vertelt je alles over zoekmachine optimalisatie! Vraag nu de gratis zoekmachine optimalisatie scan aan en ontdek hoe jouw website beter scoort!

Nu aanvragen
Search here:
Ik help u graag! +31 6-5575 8327

Blog

Home > Blog: Onderwerpen  > zoekmachine optimalisatie (SEO)  > Zoekwoorden/keywords! Hoe kies je de juiste?
zoekwoorden-kiezen

Zoekwoorden gebruiken. Hoe ga je te werk en hoe kies je de juiste zoekwoorden. Je website is klaar,  nu wil je natuurlijk ook zo hoog als mogelijk scoren in de zoekmachine om zoveel mogelijk bezoekers te ontvangen op je website. Zoekwoorden of in de volksmond ook wel keywords genoemd kan men onder verdelen in 2 smaken. De smaken die we hebben zijn long tail keywords en short tail keywords.

Long tail keywords:  Houd in dat bezoekers jou website hebben gevonden via keywords waarvoor jij weinig inspanningen hebt geleverd. Dit is in veel gevallen op zoekwoorden combinaties van meerdere woorden zoals 3 tot 5 zoekwoorden.

Short tail keywords: Zijn de bezoekers die de website hebben gevonden via geoptimaliseerde zoekwoorden waarvoor we inspanningen hebben gedaan. Meestal een combinatie van 1 tot 2 of maximaal 3 zoekwoorden.

Op zoekwoorden analyse in Google kunnen we nagaan dat we ongeveer 70% aan long tail zoekwoorden hebben en maar 30% zijn de short tail zoekwoorden. Dit lijkt misschien een beetje vreemd, maar betrek het eens op jezelf. Hoeveel zoekwoorden typ jij in de zoekbalk van onze zoekmachine gigant. Meestal voor zoveel mogelijk gericht te zoeken typen we 4 of meerdere woorden in de zoekbalk. Zo filter jij je zoekopdracht als je iets opzoekt in de zoekmachine en geeft Google jou de meest relevante zoekresultaten.  Logisch toch!

 

1. Focus je niet op te veel zoekwoorden tegelijk

Begin niet gelijk met teveel zoekwoorden maar start met een 2 tot 3 keywords om vooral ook zelf het overzicht niet kwijt te raken. Ook is het beter je te concentreren op een paar zoekwoorden in plaats van 10 tegelijk. Scoor je naar tevredenheid op deze zoekwoorden kan je er een paar bijnemen.  Vergeet vooral niet om voor je eerste serie gekozen zoekwoorden wel te blijven onderhouden. Je concurrentie zit ook niet stil en wilt ook zijn of haar website hoger in de zoekresultaten. Uit ervaring heb ik gezien dat het kiezen van teveel zoekwoorden een van de meest voorkomende fout is die gemaakt wordt.

2. Een beperkt budget? Kies dan een slimmere weg.

Voor het kiezen van je zoekwoorden zal je het slim moeten aanpakken. Vooral als jij maar een klein budget hebt. Probeer ook je concurrentie hierop in te schatten. Op zoekwoorden zoals ‘SEO’ ‘lastminute’ of  ‘lenen’ is  het minder verstandig zonder groot budget hier een poging te wagen om hoog te scoren in de zoekresultaten. Diegene met de langste adem die wint uiteraard.

Een optie die je zou kunnen proberen is om je zoekwoord op te delen. Kies jij bijvoorbeeld als zoekwoord ‘webdesign’ en je bedrijf zit gevestigd in Limburg is het een goede optie Webdesign Limburg als zoekwoord te kiezen. Je hebt dan een short tail keyword waarop minder concurrentie zit als het woord webdesign alleen.

3. Kies gerelateerde zoekwoorden

Maak gebruik van keywords die aan jou website gerelateerd zijn. Dit klinkt misschien logisch maar het kan geen kwaad dit nog eens aan te halen! Zo krijgen je bezoekers ook daadwerkelijk informatie op het zoekwoord waarop ze hebben geklikt. Ook Google scant je website op het juist gebruik van keywords met als resultaat een hogere positie in de zoekresultaten.

4. Maak Gebruik van de Google Keyword Planner

Voor een goede afweging te maken tussen populaire zoekopdrachten en weinig concurrentie is het handig om te weten hoe vaak er naar iets wordt gezocht in de zoekmachine. Google heeft hiervoor de Google Keyword Planner voor ontwikkeld, voorheen de Google keyword tool genoemd. In deze tool vind je de zoekvolumes van verschillende keywords. Deze is niet gebasseerd op exacte metingen maar het is een hele goede schatting.

5. Google trends voor een nog diepere zoekwoord analyse

Bij Google Trends is het mogelijk 5 onderwerpen in te voeren waarna je kunt zien hoe vaak er in der zoekmachine van Google  naar deze onderwerpen gezocht wordt. Het is ook mogelijk om te zien hoe vaak inderwerpen in Google news worden getoond. Verder kun je nog inzien in welke regio er het meeste werd gezocht naar dit zoekwoorf. Wil jij zoekwoorden vergelijken  is Google trends ook een geweldige internet tool.  Ook voor keywords met elkaar te vergelijken is Google trends geweldig.

6. Neem na een tijdje af en toe een zoekwoord erbij

Als je het gevoel hebt dat je op de top zit van een zoekwoord en je verder geen haalbare resultaten meer kan boeken kun je er voor kiezen om een zoekwoord erbij te nemen. Je kunt dan de focus leggen op dit nieuw gekozen zoekwoord zonder dat je eerder gekozen keywords vergeet. Dit is een lange termijn tip, wil je er keywords bij nemen doe dit dan per zoekwoord. Zo hou je het overzicht!

7. Wijk niet af van je keywords planning

Het is slim om je te houden aan je keyword planning en hier niet van af t e wijken. Aangezien ik je allemaal goede tips hebben gegeven bij het kiezen van keywords moet dit geen probleem zijn. Wijk dus niet af van je begin keuze.

Er is nog geen commentaar gegeven op dit artikel. Geef nu je mening!

Geef jouw mening!